دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سوالات متداول در مورد بیماری واریس پا

سوالات متداول در مورد بیماری واریس پا:

 

بیماری واریس چیست و جزء کدام دسته از بیماری ها قرار دارد؟
یکی از شایع ترین بیماری های عروقی در انسان واریس است که شایع نیز نوع واریس مربوط به واریس پا است که در زنان نیز شایع تر از مردان است. در این بیماری عروق  سیاهرگی ورم می کند و در هم میچید و در سطح پوست به رنگ آبی، قرمز ظاهر می شوند.بیماری واریس به بیماری عروق عنکبوتی نیز شهرت دارد چون عروق دقیقا به شکل تارهای عنکبوت در سراسر عضو تنیده و ظاهر می شوند و علاوه بر از بین بردن زیبایی عضو ایجاد درد و ورم نیز می کند و فرد پس از ساعات کوتاه ایستادن یا راه رفتن احساس درد شدیدی در پاها کرده و از فعالیت عاجز می شود.

بیماری واریس پا

علت به وجود آمدن واریس چیست؟
در پاهای انسان و در امتداد هریک از سیاهرگ ها دریچه هایی به نام دریچه های لانه کبوتری وجود دارد که مسول غلبه بر گرانش زمین و پمپاژ خون از پاها به سمت بالاتنه و قلب هستند. زمانی که فرد بسیار سرپا ایستد و یا به طور مداوم ساعت زیادی راه برود این دریچه ها ضعیف شده و پیرو آن عروق سیاهرگ نیز آسیب دیده و توان بازگرداندن خون را به سمت بالا نخواهند داشت و موجب تجمع خون در سیاهرگ ها شده و به مرور زمان به علت تجمع خون، دیواره های سیاهرگ ها ضعیف و شل شده و متورم می شود و در نهایت واریس رخ می دهد.

بیماری واریس پا

چه کسانی مستعد ابتلا به بیماری واریس  می باشند؟
معمولا کسانی که بیش از ایستاده یا راه می روند و یا بیش از حد مینشینند و از ورزش و ماساژ به دور هستند خیلی زودتر دچار عارضه واریس می شوند. چاقی و اضافه وزن نیز فشار وزن بدن را بر پاها افزایش داده و ابتلا به واریس را تسریع می کند.نداشتن فعالیت ورزشی منظم، ضعیف شدن عضلات پا که در نهایت منجر به ضعیف شدن عروق می شود، غلظت خون نیز می تواند از عوامل کند کننده گردش خون باشد و ابتلا به واریس را سرعت بخشد. اگر در نزدیکان و خانواده شما ابتلا به واریس وجود دارد پس در وراثت شما بیماری واریس وجود دارد و به احتمال زیاد شما نیز مبتلا خواهید شد. احتمال ابتلای زنان در دوران بارداری به بیماری واریس پا بسیار است. همچنین افراد لاغر نسبت به افراد دارای اضافه وزن شانس بیشتری برای عدم ابتلا به واریس دارند.
آیا برای بیماری واریس درمان وجود دارد؟
بهتر است برای بیماری واریس به فکر پیشگیری بود تا درمان. هفته ای دو یا سه جلسه ورزش انجام شود، مخصوصا ورزش های مخصوص پا و پایین تنه به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می کند. ماساژ منظم و ماهانه می توانند شما را از ابتلای زود رس یا همیشگی به  این بیماری مصون دارد.به ازای هر 20 دقیقه راه رفتن چند دقیقه بنشینید و در ازای هر 20 دقیقه نشستن چند دقیقه راه بروید. هرروز 10 دقیقه دراز کشیده و پاهارا بالا گرفته  به دیوار و به دیوار تکیه دهید تا خون به سمت قلب بازگردد و در عروق تجمع نکند. و این را یادآور می شوم که در بیشتر موارد نمی توان عروقی را که دچار واریس شده بازسازی و درمان کرد و فقط می توان از پیشروی آن پیشگیری کرد.
جوراب واریس برای درمان واریس موثر است؟
در مراحل اولیه ابتلا به واریس بله موثر است  و اجازه پیشروی به بیماری را نمی دهد. اما کسانی هم که به واریس در زمان طولانی دچار شده اند و این بیماری در آنها نهادینه شده نیز حتما از جوراب واریس استفاده کنند تا عضلات پا و پیرو آن عروق پا را  از  وارفتگی  و تجمع خون مصون بدارد. جوراب واریس را حتما از برندهای مرغوب و درجه یک خریداری کنید.
اسکلروتراپی نقشی در درمان واریس دارد؟
متخصصین پوست انجام اسکلروتراپی را برعهده دارند که در این موضوع عروق واریس کمرنگ تر شده و در برخی موارد عروق مویی و خیلی ریز واریس ناپدید شده و یا از سطح پوست دور شده و به قسمت عمقی تر رفته اما در مورد عروق ضخیم و سیاه واریسی درمان صددرصد دیده نشده و فرد بعد از مراحل درمان باید پیاده روی کند و از جوراب واریس غفلت نکنند.

3 دیدگاه دربارهٔ «سوالات متداول در مورد بیماری واریس پا»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *