دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟

تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟

بدن هر انسانی نیازبه ریزمغذی و منابع معدنی دارد که به طور خیلی استادانه مقداری از این مواد را مصرف و مقدار دیگر را ذخیره می کند.
اما در حین انجام فعالیت های ورزشی قاعدتا مصرف مواد معدنی و ریز مکمل ها افزایش می یابد و فرد ورزشکار باید ورودی مواد را از طریق غذا و مکمل غذایی بیشتر کند.

تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟
تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟

مشکل بزرگی که امروز جامعه ما با آن سرو کار دارد این است که:

1- افراد میخواهند در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسند.
2- قصد دارند که حتما سوپرمدل شوند.

این دو عامل ورزش را از حالت سلامت محور خارج کرده و فقط به جنبه های ظاهری آن توجه می کنند.
ورزشکاران برای رسیدن فوری و سریع به اهداف خود دو عامل را برای مصرف انتخاب می کنند:

1- مکمل های ورزشی
2- داروهای مکمل نما

که با مقایسه این دو شمارا برای تصمیم گیری آگانه تر نسبت به مواد مکمل و دارویی کمک می کند.

تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟
تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟

مکمل ورزشی چیست:
مکمل‌های ورزشی یکی از انواع مکمل‌های ویتامینیو غذایی هستند که توسط ورزشکاران زن و مرد در رشته‌های مختلف ورزشی برای بهبود عملکرد بدنی و ورزشی استفاده می‌شوند. نقش مکمل‌ها در تامین مواد ضروری و مورد نیاز بدن، افزایش وزن، افزایش سایز، تسریع در کاهش وزن و عضله‌سازی کمک می‌کنند. در یک تعریف ساده مکمل‌ها ابزارهای کمکی هستند که به منظور افزایش توانایی ساخت انواع عضله در بدن ورزشکاران
مکمل‌های ورزشی بر اساس اهداف مصرف کننده به انواع مختلفی از قبیل مکمل هایی مثل اسدهای آمینه ی شاخه دار، مکمل پروتئینی، ، انواع چربی‌سوزها، کربوهیدرات‌ها، کراتین‌ها ، گینرها و. … تقسیم می‌شوند.

بیش‌ترین دسته ای که به عنوان مکمل‌های ورزشی استفاده می‌شوند، مکمل‌های گلوتامین، ویتامینی، پروتئینی، اسیدهای آمینه شاخه‌دار، انواع اسید چرب ضروری، کراتین، محصولات چربی سوز می باشند و یا به صورت مجزا . این مکمل‌ها یا به صورت یک ترکیب واحد و در یک قوطی به شما فروخته می شوند یا به صورت تلفیقی از چند مکمل بدنسازی ارائه می شوند و در اکثر مکمل ها مقادیر بالایی از تستسترون وجود دارد.

تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟
تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟

نکته!

بسیاری از مکمل ها برای افراد دارای مشکلات کلیوی، کبدی، قلبی ممنوع است، پس به جای مشورت با مربی باشگاه حتما با پزشک برای مصرف انواع مکمل مشورت شود!

نکته!

پیشنهاد می شود که در سطح باشگاهی فقط و فقط از مولتی ویتامین ها به عنوان مکمل مصرف گردد.

تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟
تفاوت مکملهای ورزشی با دارو چیست؟

نکته!

مکمل غذایی و مولتی ویتامین جایگزین غذا نیست!!!!

موضوع دیگر اینکه باید مورد توجه قرار داشته باشید که یک ورزشکار الزاما نباید از مکمل ورزشی برای پرورش عضلات خود استفاده کند، و فقط استفاده از آن‌ها در کنار انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به ورزشکار کمک کند تاتمرین را با کیفیت بیشتری انجام دهد. نکته مهم دیگر، این است که جنسیت ،سابقه انواع بیماری های جسمی و روحی، کیفیت خواب شبانه ، نوع ورزش و سطح مسابقات در انتخاب مکمل بدنسازی بسیار موثرند.

مکمل های ورزشی از جنس مواد مورد نیاز بدن هستند و هم راستا با ویژگی های فیزیولوژیک بدن انسان!!

داروهای ورزشی از نوع بدترین و خطرناک ترین موادی می باشند که نه تنها برای بدن فایده ای ندارند بلکه ورزشکار را به امراضی هموچ اعتیاد، اختلال خواب، اختلال رفتار و مشکلات خلق و خو دچار می کند.

مصرف داروهای مضر ورزشی هم به صورت تزریق و هم به صورت خوراکی بسیار رایج است و بعد از اینکه آمار مبتلایان به اعتیاد در باشگاه های ورزشی بالا رفت، طبق دستور وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان، خرید و فروش انواع مکمل و دارو در باشگاه های ورزشی برای مربیان و ورزشکاران ممنوع اعلام گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *