دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تاثیر و چگونگی دریافت پروتئین در ورزشکاران آماتور

تاثیر و چگونگی دریافت پروتئین در ورزشکاران آماتور:

تاثیر و چگونگی دریافت پروتئین در ورزشکاران آماتور- دراین مقاله منظور از ورزشکاران آماتور ورزشکارانی است که از یک روز تا بیست سال در رده باشگاهی اعم از شاگرد و مربی فعالیت ورزشی دارند.
برخی ورزشکاران تصور می کنند که چون به طور مثال 10 سال است که به باشگاه می روند پس ورزشکار حرقه ای محسوب می شوند اما در واقع تعریف ورزشکار حرفه ای خیلی متفاوت است!!

ورزشکاران آماتور روزانه به ازای هر یک کیلوگرم از وزن خود باید 7/0 گرم پروتئین مصرف کنند!

تاثیر و چگونگی دریافت پروتئین در ورزشکاران آماتور
تاثیر و چگونگی دریافت پروتئین در ورزشکاران آماتور

یعنی اگر فرد 100 گیلوگرم وزن دارد باید روزانه 70 گرم پروتئین مصرف کند.
نکته مهم و حائز اهمیت اینجاست که درست است که پروتئین در ساختن ماهیچه و عضله ضروری است، اما اینطور نیست که هرچه پروتئین بیشتری بخورید، برای‌ عملکرد و بدنتان بهتر است و مصرف بیش از حد پروتئین موجب بروز مشکلات کلیوی و کبدی خواهد شد. مسائل زیادی روی میزان پروتئین مورد نیاز بدن شما تاثیرگذار است؛ مواردی از جمله جنس، سن، میزان و شدت فعالیت بدنی و شرایط سلامتی فیزیکی و بیماری های موجود در بدن.

مصرف کافی و منظم انواع پروتئین مخصوصا پروتئین حیوانی برای ورزشکاران ضروری است؛ زیرا پروتئین خیلی ساده و. آسان در بدن ذخیره نمی شود و ذخایر پروتئینی بلند مدت دربدن وجود ندارد. است.

پروتئین مصرفی در بدن ورزشکاران در درجه اول موجب ترمیم و بازسازی تارهای عضلانی آسیب دیده در تمرین می شود و سپس برای تسهیل به ذخیره‌سازی کربوهیدرات به شکل گلیکوژن استفاده می‌شود . پروتئین منبع اصلی و آسان برای سوخت و ساز در حین ورزش برای ورزشکار نیست، اما زمانی که رژیم غذایی‌ ورزشکار دچار فقدان کربوهیدرات و قند باشد، بدن به مصرف چربی و سپس پروتئین روی می آورد.

میزان مصرف روزانه پروتئین برای ورزشکاران آماتور و باشگاهی :
نیاز ورزشکاران مختلف به پروتئین باهم متفاوت است و به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثلا

  • شدت تمرینات :

  • مدت تمرینات:

  • کاهش یا افزایش وزن در حین تمرین:

  • جنسیت:

تاثیر و چگونگی دریافت پروتئین در ورزشکاران آماتور

ورزشکاران رشته های استقامتی مثل رقص، زومبا و … به حدود 1.3 تا 1.5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نیاز به پروتئین دارند.
ورزشکاران تمرینات قدرتی مثل پاورلیفتینگ، بدنساز، بوکسور و … به حدود 1.5 تا 2.0 گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن به پروتئین در روز نیاز دارند.
اگرورزشکار در تمرین در کنار ورزش قصد کاهش وزن یا کاهش سایز داشته باشد ، به بیش از 3 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارد.
پروتئین مورد نیاز بدنسازان دربرای رسیدن به کات خشک:
حالا اگر شما بدنساز هستید و قصد دارید چربی بدن‌خود را کاهش دهید ، باید روزانه بین 1.7 تا 2.5 گرم پروتئین مصرف کنید.

منابع پروتئین برای ورزشکاران آماتور و باشگاهی:

  • ماهیچه ی بره و گوسفندی.

  • فیله گوساله.

  • کلم بروکلی.

  • بادام درختی.

  • فیله مرغ.

  • تخم مرغ.

  • خوراک قارچ و لوبیا.

مکمل های مولتی ویتامین مناسب با بدن.
توصیه می شود که ورزشکاران آماتور سعی کنند کمتر به دنبال پودرهای پروتئینی و مکمل های حرفه ای باشند و پروتئین مورد نیاز بدن را از مواد غذایی تامین بفرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *