دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سوالات متداول بانوان در مورد واریس پا

سوالات متداول بانوان در مورد واریس پا:

 

1- آیا پوشیدن کفش پاشنه بلند تاثیری بر ابتلا به واریس دارد؟
کفش می تواند تاثیر به سزایی در سلامت پا و عروق پا و گردش خون در پا داشته باشد و کفش پاشنه بلند بر گردش خون موجود در پا تاثیر منفی دارد و عروق وریدی را تحت تاثیر قرار داده و مانع از پمپاژ کامل خون به سمت قلب می شوند. کفش پاشنه بلند عضلات ساق پا( عضله درشت نی، نازک نی، نعلی) را دائما در انقباض نگه داشته و ارسال خون به قلب و عملکرد آنان را مختل می کند و به همین علت عروق پا با سرعت بیشتری دچار گسستگی و شل شدگی خواهند شد.
2- ایستادن طولانی برای انجام کارهای منزل می تواند زنان را به واریس مبتلا کند؟
با هر منظور و هدفی اگر ساعات طولانی  ایستاده یا بنشینید دچار واریس خواهید شد.چون ایستادن یا نشستن طولانی مدت هردو به یک اندازه ابتلا به واریس پا را تشدید می کند و هر 20 دقیقه از حالت نشسته به ایستاده و از حالت ایستاده به نشسته باید تغییر پوزیشن و تغییر وضعیت داشت.
3- بعد از بارداری دچار واریس پا شدم. علت چیست؟
در روزهای بارداری گردش خون در بدن  کند می شود چرا که قسمتی از جریان خون به خدمت جنین در می آید. طی چندماه کوتاه  بطور ناگهانی وزن شما بالامی رود و قاعدتا فشار روی پاها تشدید می شود. و از طرفی فعالیت ورزشی و ماساژ قطع می شود و یا به حداقل ممکن می رسد.  میزان هورمون پروژسترون نیز در زنان باردار بیشتر است و به همین دلیل حساسیت دیواره عروق نیز بالاتر می رود چرا که این هورمون بر روی استحکام دیواره عروق نیز تاثیرگذار است. همه این عوامل در کنار هم موجب سست شدن عضلات به خصوص عضلات پا و پیرو آن سست شدن دیواره عروق وریدی و تنبل شدن دریچه های لانه کبوتری در پا شده و واریس ظاهر می شود.
4- آیا شستشو در حمام و قرار داشتن پاها در آب به مدت طولانی  باعث بروز واریس خواهد شد؟
به طور کل قرار داشتن پاها بطور مداوم و در ساعات طولانی در آب فرد را مستعد واریس خواهد کرد چون رطوبت آب باعث شل شدگی عروق می شود اما نکته حائز اهمیت اینجاست که آب گرم سرعت ابتلا به واریس را افزایش می دهد.  شاید بپرسید که پس استخر و آبدرمانی هم مضر است و شمارا مستعد واریس می کند؟ باید گفته شود که استخر یک ساعت است و هفته ای دو جلسه و خطری ندارد در این سوال منظور حضور مداوم در حیاط یا حمام و شستشوهای مکرر و طولانی مدت است.
5- دامنه سنی ابتلا به واریس از چندسال است؟
از سن 15 سالگی تا واپسین روزهای عمر امکان بروز و ابتلا به واریس وجود دارد.
6- آیا می توان واریس را با عمل جراحی یا لیزر درمان کرد؟
عروق ریز واریس با جراحی یا لیزر کمرنگ می شوند اما درمان قطعی وجود ندارد و بهترین روش برای درمان واریس پیشگیری از آن است.
7- آیا یائسگی ابتلا به واریس را تشدید می کند؟
به علت به وجود آمدن تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و نوسانات هورمونی موجب ضعیف شدن عضلات و دیواره عروق نیز خواهد شد و درصد ابتلا به واریس افزایش پیدا می کند و حتی گاهی زنان یائسه در صورت  و دستان خود نیز  عروق واریس را مشاهده خواهند کرد.
8- آیا سیکل ماهانه و قاعدگی در زنان تاثیری بر واریس دارد؟
در هرماه در روزهای قبل از آغاز قاعدگی به علت بهم خوردن تنظیم هورمون ها و اینکه بدن در این ایام میل به داشتن آرامش در اندام ها و عروق دارد پس تجمع خون را در عروق بیشتر می توان حس کرد پیشنهاد می شود که بانوان عزیز در این روزها  ورزش سبک و ماساژ سبک را داشته و پاهای خود را حتما روزی 10 دقیقه بالابگیرند تا خون به سمت قلب بازگردد.
9- پوشیدن لباس تنگ و یا لباس زیر تنگ بر ابتلا به واریس تاثیر دارد یا خیر؟
تاثیر مستقیم و صددر صد دارد مخصوصا خانم هایی که اغلب از شورت تنگ استفاده می کنند باعث می شود که خط لباس بر روی کشاله ران فشار وارد کند و این فشار تاثیر منفی بر سرعت گردش خون دارد و مانع از بازگشت خون به طور کامل به سمت قلب می شود همچنین زنانی که در طولانی مدت در طول روز به طور دائم شلوارتنگ و چسبان بر تن کنند خیلی زود منتظر ظهور عروق عنکبوتی واریس بر روی پاهای خود باشند.
10-چرا  خانم ها بیشتر از آقایان به واریس دچار می شوند؟
علت وجود هورمونی به نام پروژسترون است البته در هر دو جنسیت این هورمون یافت می شود اما میزان ترشح آن در زنان بیشتر است. این هورمون در دیواره عروق تاثیر گذاشته و دیواره عروق را شل می کند. زنانی که دچار بیماری واریس می شوند نسبت به دیگر زنان به هورمون پروژسترون حساسیت بالاتری دارند.
یادمون  باشه که خیلی راحت با ورزش و ماساژ و تنظیم فعالیت بدنی می توانیم از بروز واریس پیشگیری کنیم!

5 دیدگاه دربارهٔ «سوالات متداول بانوان در مورد واریس پا»

ممنونم از اطلاعات خوبتون. من خودم نمیدونستم که کجای کارم اشکال داره. کلی هم خرج کردم اما واریس پاهام رفع نشد☹

واقعا واریس وحشتناکه
کاشکی زودتر این مقاله رو مطالعه میکردم که حداقل دچار این عارضه نشم

خانم دکترعزیز باسلام
پیرو تماسی که خدمتتون داشتم جا داره واقعا ازشما بابت اطلاعات خوبی که به من دادید تشکر کنم
واقعا موضوعات قابل توجه و منحصر به فردی در مقالات و مشاوره های شما میشود یافت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *