دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آسیب های شایع در ورزشکاران رزمی کار

آسیب های شایع در ورزشکاران رزمی کار

رشته های رزمی علاقمندان و طرفداران زیادی دارند مخصوصا از زمانیکه ستاره های سینمایی در رشته های رزمی و سلاح سرد وارد عرصه سینما شدند، طرفداران رشته های رزمی دو چندان شد و بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا وارد عرصه تمرینات رزمی و قدم گذاشتن در مدارس و باشگاه های رزمی شدند. همانطور که همه می دانیم رشته های رزمی دارای شاخه های مختلف است که البته در ریشه تفاوت چندانی ندارند و فقط در موارد خیلی ریز مثل چند حرکت ورزشی کم و زیاد و یا  رنگ و مدل لباس و یا در انجام کاتاها  و فرم ها ممکن است باهم متفاوت باشند همین موضوعات کوچک موجب از هم گیسختگی و عدم اتحاد بین جوامع رزمی شده و حس برتری جویی هر رشته ورزشی را نسبت به دیگر رشته های ورزشی به وجود آورده.
این مقاله برای تمامی گروه های رزمی تدوین و نگارش شده است.
رشته های ورزشی رزمی جزء سخت ترین و پرکالری سوز ترین و در عین حال پرخطرترین رشته های ورزشی می باشند. ورزشکاران رزمی که در سطوح قهرمانی و حرفه ای فعالیت می کنند جزء افراد باهوش جامعه هستند چرا که مهارت تلفیق قدرت، سرعت، استقامت، انعطاف پذیری و جهش را بطور هم زمان دارند و در عین حال حوزه فیلترینگ شنوایی و بینایی و حوزه توجه آنان در بالاترین سطح قرار دارند آنها همچنین در حوزه روانشناسی هم قابلیت تصویرسازی ذهنی بالا، کنترل استرس و تکنیک های خود هیجانی را دارا می باشند. از آنجا که نگارنده خود سالها چندین رشته رزمی را تا سطوح قهرمانی پیموده با مشکلات و آسیب های بدنی که به رزمی کاران وارد شده به طور ملموس نیز برخورد داشته است و مقاله بر حسب تجربه و دانش به طور توام نگاشته شده.
اولین آسیبی که ورزشکاران رزمی را به میزان خیلی زیادی تهدید می کند گرفتگی رگ سیاتیک است که نه تنها فرد مجبور به ترک ورزش برای همیشه شده بلکه در زندگی روزمره نیز دچار درد و مشکلات فراوان و محدود شدن دامنه حرکتی می شود. این را بدانیم که بیشترین ساعتی که رزمی کار در سالن تمرین وجود دارد باید به گرم کردن بدن اختصاص داده شود و سپس تمرینات اصلی آغاز گردند و رزمی کاری که خوب گرم نکند و وارد تمرین شود اولین عارضه ی وارده بر وی قفل شدن رگ سیاتیک است که پا از لگن تا نوک انگشتان با درد فراوان قفل شده و دیگر اجازه حرکت نخواهد داد که اگر شخصی در باشگاه به این عارضه دچار شد حتما برای او کمپرس گرم گذاشته شود و به متخصص ارتوپد یا طب فیزیکی ارجاع داده شود.
دومین آسیب کشیدگی و یا پارگی  تاندون و یا لیگامنت ها است که یکی از دلایل اصلی آن مجدد بازمی گردد به کاهلی و تنبلی در گرم کردن بدن ونداشتن حرکات کششی برای آمادگی تاندون ها و رباط ها چون این اعضا از اعضای عمقی بدن محسوب می شوند و دیرتر از اعضای سطحی بدن گرم می شوند و انجام حرکات انفجاری و یا تلفیق حرکات کششی و انفجاری به طور توام می تواند فرد را دچار کشیدگی و یا پارگی تاندون و یا رباط کند همچنین وارد کردن ضربات غیر اصولی و محکم به میت یا کیسه بوکس نیز می تواند فرد را مبتلا به عارضه  کشیدگی تاندون های روی پا  کرده و او را از تمرین باز بدارد.

آسیب های شایع

آسیب دیگری که بسیار در بین رزمی کاران شایع است در رفتگی و یا شکستگی استخوان ران در مفصل با لگن می باشد. به این دلیل که اولا خیلی از مربیا موفقیت رزمی کار را در بازکردن پاها در زاویه 180 درجه می دانند و از همان جلسات اولیه به طرق مختلف به زور واصل شده تا پای هنرجو را به 180 درجه برسانند و هنرجویان تازه وارد نیز با دیدن هنرجویان ارشد و با سابقه در کلاس رزمی و اینکه آنها خیلی ساده پاهای خود را در جهات مختلف به زاویه 180 درجه می رسانند، خود را الزام کرده که به هر نحوی که شده در جلسات اولیه ورود به کلاس رزمی حتما پاهای خود را با زاویه 180 درجه بازکنند و اینجاست که مفصل ران به داخل لگن که به گردن جراحی فمور معروف است شکسته و فرد را برای همیشه حتی از زندگی طبیعی نیز بازمی دارد. پیشنهاد می شود که مربیان و هنرجویان با صبر و حوصله و در طی ماه ها تمرین به درجه 180 در برسند و در این هدف عجله ای نداشته باشند.
آسیب های شکستگی کمر و گردن خداروشکر که سال های اخیر گزارش نشده و این نشان می دهد که اطلاعات مربیان و هنرجویان رشته های رزمی ارتقای بسیاری داشته  و بسی مایع خرسندی است که آسیب در باشگاه های ورزشی و رزمی رو به کاهش می رود.
آسیب دیگری که در طول عمر فرد را رها نخواهد کرد این است که در دو یا سه روز مانده به مسابقات مربی تیم فرد را مجبور به کاهش یا افزایش ناگهانی  وزن بدن می کند که بتواند چدمان تیم را تغییر دهد و یا تکمیل کند که واقعا آسیب های جبران ناپذیری را به بدن ورزشکار وارد می کند اعم از :  تخلیه گلیکوژن، تحلیل عضلانی، پایین آمدن آستانه تحریک و تحمل عصبی، ضعف بینایی ، ریزش مو، شول شدگی پوست و افت عملکرد دستگاه گوارش در بدن ورزشکار.
آسیب های مصرف هورمون ها و مکمل های تزریقی نیز در بین ورزشکاران بیداد می کند مخصوصا در ورزشکاران زن که از ترکیب تزریق  ناندرلون و ب کمپلکس در شب مسابقه تقاضای معجزه و قهرمانی دارند چون ناندرلون دارای مقادیر بالایی هورمون تستسترون است که از حد نیاز بدن بانوان خیلی بیشتر است و در صورت تزریق می تواند موجب کم شدن حجم سینه، بم شدن صدای زن، رویش ریش و موهای زائد مردانه در بدن زن ورزشکار شود.
آسیب های معروف دیگری که در شاخه رزمی خیلی شایع است کار با انواع سلاح سرد اعم از نانچیکو، تونفا، سای، چوب و شمشیر می باشد، هرچند که تمامی موارد بصورت نمایشی تمرین و ارائه می شوند اما تا قبل از اینکه هنرجو به مهرت کامل برسد بهتر است تمام موارد فوق را ابتدا نوع ابری یا پلاستیکی آن را تهیه کرده تا از شکستگی سر، ابرو، بینی، انگشت، آرنج و یا حتی شکستگی انگشتان پا به علت سقوط سلاح سرد پیشگیری شود.
یادمون باشه که تمامی شاخه های رزمی، هنر رزمی می باشند نه وسیله ای برای خودنمایی، آسیب به خود یا دیگران و یا زورگویی
یک رزمی کار هرقدر حرفه ای تر شود متواضع تر می شود!

آسیب های شایع

3 دیدگاه دربارهٔ «آسیب های شایع در ورزشکاران رزمی کار»

به درستی رشته رزمی هنر رزمی است!
مرسی از این همه تخصص و اطلاعات خوبتون

خانم دکتر واقعا عالی مشاوره رزمی دادن و حداقل اینکه مسیرم روشن شد
خیلی ممنونم از این پیج پرکاربرد و خانم دکتربهرامی عزیز!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *