دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ورزش و روزه داری

ورزش و روزه داری

چطور می توانم در ایام ماه رمضان روزه بگیرم و ورزش کنم اما دچار تشنگی شدید نشوم؟
بسیاری از ورزشکاران در ایام ماه مبارک رمضان قصد به گرفتن روزه دارند اما سوالاتی برایشان پیش می آید که چه کاری انجام دهند یا چطور روزه بگیرند که هم بتوانند فریضه ی الهی را لبیک گفته و هم از تمرینات و برنامه های خود در ورزش و تمرینات ورزشی جای نمانده و هم اینکه تشنگی بر ورزشکار غلبه نکند بهتر است در وعده سحر حتما شربت بی شکر و مملو از تخم شربتی میل شود و اینکه تمرینات ورزشی به عصرها موکول شود.
2- چرا در زمان روزه داری تمرین در عصر و غروب بهتر است؟
چون هم اینکه هواخنک تر است نسبت به دیگر ساعات روز و ضریب تعریق و تشنگی کاهش می یابد و اینکه فاصله زمانی تا افطار اندک است و در صورت بروز تشنگی و یا گرسنگی در تمرینات ورزشی، می توان تحمل کرد و سپس افطار نمود.
3- شدت فعالیت بدنی در زمانی روزه داری بهتر است چگونه باشد؟
حتما با 50 درصد از توان بدنی بدنی ورزش شود و نباید ورزشکار خود را بیش از حد خسته کند و یا سنگین کار کند و از بلند کردن وزنه های خیلی سنگین نیز خودداری شود. ورزش های ترکیبی مثل HIIT در زمان روزه داری توصیه نمی شود بجای آن بصورت تفکیک شده ورزش کنید به طور مثال:  یک روز تمرین هوازی و یک روز تمرین قدرتی و یک روز را مختص تمرینات سرعتی یا تمرینات مخصوص رشته ورزشی خود را انجام دهید.
4- انجام ورزش هوازی در زمان گرفتن روزه مشکلی دارد؟
خیر مشکلی ندارد و سعی شود با 40 درصد vo2 max تمرین شود که ورزشکار دچار افت فشار و بروز تشنگی و گرسنگی شدید نشود. روزه داری بهترین زمان برای  کاهش درصد چربی بدن و افزایش درصد عضله در بدن است!
5- اگر در زمان روزه داری در حین انجام فعالیت ورزشی ضعف بر ما غلبه کرد چه کارهایی انجام دهیم؟
بدن خود را با آب ولرم رو به خنک شسته و در محیطی که خنک است و گردش هوای خوبی دارد نشسته. 5 دقیقه دراز کشیده و پاهای خود را روی یک سکوی کوتاه یا صندلی قرار داده و نفس عمیق بکشید.
6- اگر بخواهیم بعد از افطار ورزش کنیم چه توصیه ای دارید؟
وعده افطار سبک و با درصد بالای پروتئین و مایعات همراه باشد و از یک ساعت پس از اتمام خوردن افطار، آغاز تمرینات ورزشی بلامانع است.
7- وعده سحر چی بخوریم که در طول روز بتوانیم تمرینات سبک ورزشی را بدون بروز ضعف انجام دهیم؟
مصرف پروتئین، کربوهیدرات، مایعات فراوان بدون قند مثل چای و آب آشامیدنی ساده بسیار توصیه می شود.
از میل کردن انواع آش یا غذاهای حاوی حبوبات، حلیم، غذاهای کنسروی و همچنین نوشیدن شربت و مایعات شیرین در وعده سحری خودداری شود. همچنین نوشیدن یک لیتر آب هم مشکل کم آبی را در بدن تا درصدی رفع می کند و هم از بروز گرسنگی زودرس پیشگیری می کند
روزه داری کمک شایانی دارد به ساخته شدن چربی های قهوه ای و سوختن سریع تر چربی ها و برای کسانی که روزه می گیرند یک امتیاز مثبت محسوب می شود و حتی چربی های احشایی مثل چربی دیواره داخلی عروق و داخل مویرگها و اطراف اندام های بدن را ازبین می برد و برای سلامتی انسان بی نظیر است!
اگر ورزشکار از بیماری خاصی مثل بیماری قلبی، کلیوی و یا کبدی و …… در بدن رنج می برد  برای روزه گرفتن و ورزش در زمان روزه داری حتما با پزشک خود مشورت  کند.

2 دیدگاه دربارهٔ «ورزش و روزه داری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *