دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اصول ورزش در زمان بارداری

اصول ورزش در زمان بارداری

اصول ورزش در زمان بارداری

بیشتر زنان در طول عمر خود موضوع بارداری را تجربه می کنند و عوارض آن را در بدن خود مشاهده و لمس می کنند.

امروزه نسبت به سالهای گذشته خیلی بیشتر به بارداری با عوارض و آسیب های کمتر توجه می شود و زنان ما اطلاعات خود را نسبت به بارداری و مراقبت های قبل و بعد از بارداری و زایمان افزایش داده اند

یکی از موضوعاتی که خیلی خیلی به آن نسبت به گذشته توسط زنان باردار با اهمیت شمرده می شود، بازگشت بدن و تناسب اندام آنها به دوران قبل از بارداری و زایمان است و به همین خاطر است که زنان دست به تحقیق و گرفتن مشاوره در رابطه با رژیم های غذایی و ورزش های دوران بارداری و پس از زایمان زده تا این دوره را با کمترین  مشکل و عارضه طی کنند.

نکته مهم اینجاست که در بارداری شکم اول، معمولا و اکثر موارد بازگشت به اندام قبل از بارداری و زایمان خیلی راحت و سهل الوصول تراز  بارداری و زایمان  شکم های دوم و سوم و یا بیشتراست.

در رابطه با رژیم غذایی در دوران بارداری حتما باید با در دست داشتن جواب آزمایش کامل خون و ادرار به پزشک زنان و متخصص تغذیه مراجعه کرد اما در رابطه با ورزش در زمان بارداری می توان دو سوال اساسی را عنوان کرد:

1- آیا شخص باردار در قبل از بارداری ورزش می کرده یا خیر؟

2- شخص باردار در قبل از بارداری در چه سطحی ورزش می کرده؟ باشگاهی یا حرفه ای و قهرمانی؟

 

اگر زن باردار در قبل از بارداری ورزش نمیکرده پیشنهاد می شود که در زمان بارداری هم اصرار به داشتن فعالیت ورزشی نورزد و در صورت نیاز فقط روزانه نیم ساعت پیاده روی با سرعت آهسته روی شیب صفر( سطح کاملا صاف بدون سربالایی یا سرپایینی)  داشته باشد. چون بدن اون با ورزش سازگار نیست و عواقب و پیامدهای منفی  در بارداری برای وی به ارمغان می آورد.

اگر زن باردار در دوران قبل از بارداری در سطح باشگاهی ورزش می کرده می تواند روزانه یک ساعت پیاده روی در شیب صفر داشته باشد و با وزنه های نیم کیلویی (فقط نیم کیلو)  حرکات سبک را روزانه نیم ساعت در منزل البته با حضور مربی متخصص  انجام دهد.

اگر زن باردار ورزشکار حرفه ای بوده و یا در رده قهرمانی و حضور در رویدادها و میادین و مسابقات ورزشی، تمرین داشته و ورزش می کرده می تواند در طول شبانه روز یک ساعت پیاده روی روی شیب صفر داشته باشد و تمرینات تخصصی رشته ورزشی خود را به صورت خیلی سبک و بدون تمرینات پرشی یا جهشی به طور انفرادی زیر نظر مربی متخصص  تمرین کند به مثال زیر توجه شود:

فرض بر اینکه زن باردار یک قهرمان والیبال است پس می تواند کنار دیوار به طور انفرادی  اسپک بزند و یا حرکت  پنجه و ساعد تمرین کند. همچنین تمرین با وزنه های نیم تا یک کیلویی زیر نظر مربی متخصص برای وی بلامانع است.

یا اینکه زن باردار قهرمان یکی از شاخه های رزمی باشد می تواند با حضور و برنامه ریزی مربی متخصص  به صورت سبک بدون اینکه پاهارا زیاد بالا بیاورد و به شکم فشار وارد کند حرکات لگد و مشت را به صورت سایه زنی تمرین کند.

توجه توجه! حضور در استخر و حوضچه های آبی برای تمام زنان باردار ممنوع است.

به خاطر داشته یاشیم در دوران بارداری به علت ایجاد کشش های شدید در پوست، عضلات ، تاندون ها، رباط ها و باز شدن مفاصل لگنی برای بازگشت به اندام قبل از بارداری عجله ای نباشد زیرا حداقل 3 سال زمان میبرد تا فرد بتواند به صورت علمی و بدون عارضه و به وزن و سایز قبل از بارداری برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *